Демократична България: Митът, че кметът трябва да е близо до властта, за да има пари за града, е разбит

19.12.2019

Вчера – 18 декември, кметът покани на
извънредна среща представители на
политически представителните групи в
Общинския съвет в Пловдив. Тема на
срещата бе кредитната линия, предлагана
от Европейската инвестиционна банка,
с лимит 120 млн. лева.

Бе поискано да дадем
мандат на заместник-кмета по икономическите
въпроси да води преговори с Европейската
инвестиционна банка по условията на
кредитната линия. Само мандат за
преговори, не и за подписване на договор
засега.

Ние от Демократична
България не възразяваме да се даде
мандат за преговори по условията, като
стремежът следва да е да се постигнат
най-добри такива, с едно голямо НО обаче.
Когато дойде моментът за подписване на
договор, с който Пловдив ще поеме дълг
от 120 млн.лв., няма как да подкрепим това,
при сегашната фактическа обстановка:

  • Липсва мандатна
    програма на новия кмет;
  • Липсва стратегия
    – план за развитие на община Пловдив
    (Интегрираният план за градско
    възстановяване и развитие приключва
    през 2020 година);
  • Не се използват
    възможностите за държавно финансиране,
    което не е дългово;
  • Не се използват
    възможностите за съфинансиране с
    европейски средства;
  • Липсва воля за
    реформа на администрацията и общинската
    икономика, от където може да се спести
    огромен финансов ресурс;
  • Липсва анализ на
    ползите и на източника за финансиране
    на разходите по обслужване на дълга.

На база на горното
изводът е, че се прибягва до най-лесния
източник на средства, който обаче е
рисков за финансовото състояние на
града ни в следващите 25 години.

Ние считаме, че преди
да се прибегне до заемните средства, е
редно да се реформират общинската
икономика и администрацията, за да се
калкулира ефективно какви пари ще се
спестят от тези огромни пера в бюджета,
които днес се харчат основно за партийни
назначения. Такава воля от властта до
момента не виждаме.

Важно е да се отбележат
и следните два детайла:

  1. Изброените обекти,
    за които биха се ползвали тези средства,
    са разширения на улици, пробиви, надлези
    и друга подобна градска инфраструктура
    общо за около 200 – 300 млн.лв. Т.е. това са
    разходи, които биха могли да получат
    държавно финансиране поетапно. Очевидно
    е обаче след поредното пропускане на
    Пловдив в списъка с градовете, получаващите
    финансиране за капиталови разходи, че
    дали кметът е близо до властта, или не
    няма никакво значение и трябва да се
    справяме с добро менажиране на наличните
    ресурси.
  2. Друго голямо перо,
    по което се предвижда да се използва
    кредитната линия, е за разплащане по
    сключени договори на обща стойност
    около 50 млн. лева. Категорично позицията
    ни е, че е недопустимо да се използва
    кредитната линия за покриване на текущи
    дефицити в бюджета.

Поради всичко изложено
по-горе изразяваме своите опасения, че
този иначе изгоден кредит (1 % фиксирана
лихва за целия период) ще бъде използван
без стратегия, на парче и оттам неефективно.
А когато се сключи договорът и се „завърти
колелото“ без ясно определената визия
преди сключването му, харченето ще е
хаотично, въпреки санкцията на Общинския
съвет за всеки отделен обект.